Velkommen!

På siste året på sykepleien skal vi ha 22 uker med praksis; 7 uker psykiatri, 7 uker hjemmesykepleie, 4 uker sykehjem, 2 uker observasjonspraksis og 2 uker veiledningspraksis. Man kan velge å ta deler av utdanningen/praksisen i utlandet da HiNT har avtaler med flere skoler og sykehus rundt om i verden. Jeg valgte å søke på opphold i Afrika, og i midten av andre studieåret fikk jeg vite at jeg sammen med tre andre skulle få dra. Vi skulle få ta observasjonspraksisen og veiledningspraksisen på Mawenzi Hospital som ligger i distriktet Moshi i Tanzania. Dette er ved foten av Kilimanjaro.

Det er også åtte andre som skulle dra; 4 stk til Haydom, Tanzania og 4 stk til Kikuyu i Kenya. På slutten av turen skal vi alle møtes til en uke ferie på Zanzibar.

Turen starter 15. Januar 2010. Flyet går kl. 06.05, mellomlander i Amsterdam, og beregnet tid for landing på Kilimanjaro flyplass, er kl. 21.30. 14. Februar 2010 kl. 12.20 lander vi på Værnes, vellberget hjem igjen.

Jeg vil bruke denne bloggen til å fortelle litt om opplevelser, hendelser, hvordan forholdene er osv. Jeg håper jeg har mulighet til å legge ut noen bilder på bloggen underveis også. Fordi jeg ikke vet hvor god tilgang vi har på internett der, kan det gå en stund mellom hvert innlegg.

Dere må gjerne kommentere innleggene og skrive litt om hvordan det er i Norge!:)

mandag 25. januar 2010

Safari!

Vi dro tidlig paa Lordagen. Vi ble hentet av han som skulle kjore oss paa turen, paa hotellet. Vi dro innom Arusha, hvor selskapet vi reiste med hadde hovedkontoret. Der motte vi en av lederene for selskapet, og hun var finsk/svensk, saa da kunne vi snakke norsk med hun. Det var litt spesielt. Vi fikk se litt hvordan Arusha var, da vi kjorte gjennom byen. Den var mye storre og travlere enn Morshi. Paa kjoreturen til nasjonalparken, saa vi mye av Tanzania da vi kjorte langt. Vi fikk se hele Kilimanjaro, noe som var et syn i seg selv, saa saa vi Mt. Meru og mye landskap. Vi saa mange Masaia (innfodte) og deres "hus" (runde hytter laget av gjorme) og husdyrhold, pluss flere smaa byer. Den forste nasjonalparken vi kjorte i het Lake Manjara. Vi saa blant annet elefanter, mange aper, flodhester, forskjellige fugler, sjiraffer, empala etc. Paa ettermiddagen kjorte vi ut av parken og til et hotell hvor vi skulle sove over til neste dag. Det var et veldig fint hotell med god mat og fint inventar. Paa kvelden fikk vi oppleve en kraftig regnskure ogsaa. Det var litt artig, da det sjeldent regner. Det hadde visst ganske nettopp vert regntid her, men det holdt paa aa gaa litt over til torke, men det er fortsatt veldig gront. Dagen etter dro vi til Tarangire nasjonalpark. Den parken var enda finere enn den forrige. Vi saa MANGE elefanter. Det var en som nesten stakk snabelen oppi bilen. Da fikk han som kjorte oss det travelt med aa faa oss unna, for den elefanten var kjempestor! Sjoforen ble nervos, men vi syntes det var goy! Hehe. Elefanten var jo ikke aggressiv. Vi saa ogsaa sjiraffer paa nert hold, vortesiv, struts etc. Men det som var mest artig aa faa se, var lovene. Vi var veldig heldig som fikk se to lovinner paa ganske nert hold. Det var visst veldig sjeldent aa se. Vi pluss en annen bil var de eneste som fikk se dem da lovene hadde forsvunnet da de andre fikk hore om det. For vi kjorte hjem igjen, spiste vi lunsj paa en lodge inne i parken, og der var det kjempefint! Den utsikten over store deler av parken, med svommebasseng og hele pakken. Sikkert noe dyrt aa ligge der en natt eller to. Oppsummert var safarin kjempebra!! Litt av en opplevelse!