Velkommen!

På siste året på sykepleien skal vi ha 22 uker med praksis; 7 uker psykiatri, 7 uker hjemmesykepleie, 4 uker sykehjem, 2 uker observasjonspraksis og 2 uker veiledningspraksis. Man kan velge å ta deler av utdanningen/praksisen i utlandet da HiNT har avtaler med flere skoler og sykehus rundt om i verden. Jeg valgte å søke på opphold i Afrika, og i midten av andre studieåret fikk jeg vite at jeg sammen med tre andre skulle få dra. Vi skulle få ta observasjonspraksisen og veiledningspraksisen på Mawenzi Hospital som ligger i distriktet Moshi i Tanzania. Dette er ved foten av Kilimanjaro.

Det er også åtte andre som skulle dra; 4 stk til Haydom, Tanzania og 4 stk til Kikuyu i Kenya. På slutten av turen skal vi alle møtes til en uke ferie på Zanzibar.

Turen starter 15. Januar 2010. Flyet går kl. 06.05, mellomlander i Amsterdam, og beregnet tid for landing på Kilimanjaro flyplass, er kl. 21.30. 14. Februar 2010 kl. 12.20 lander vi på Værnes, vellberget hjem igjen.

Jeg vil bruke denne bloggen til å fortelle litt om opplevelser, hendelser, hvordan forholdene er osv. Jeg håper jeg har mulighet til å legge ut noen bilder på bloggen underveis også. Fordi jeg ikke vet hvor god tilgang vi har på internett der, kan det gå en stund mellom hvert innlegg.

Dere må gjerne kommentere innleggene og skrive litt om hvordan det er i Norge!:)


mandag 18. januar 2010

Forste mote med praksisstedet

I dag var vi paa forste praksisdag. Spennede. Oversykepleieren vi skulle snakke med, var ikke der til aa starte med, saa vi fikk bli med paa morgenmote legene og sykepleierene har. Sjonte jo ingenting, men arti allikevell. Vi fikk for motet var over, presentere oss. Etter dette maatte vi vente til oversykepleieren kom. Vi snakket litt med henne om litt praktiske ting, for hun viste oss rundt. Jeg er glad jeg bor i Norge for aa si det slik. Det var folk overalt, fodende damer satt aa ventet paa aa faa inn aa fode, andre folk som ventet paa lege etc. Mottagelsen der var helt stappet med folk. Det saa skittent ut over alt, og vi fikk forklart at noen ganger maatte noen pasienter ligge i samme seng for det var ikke naakk senger. Det var mellom 30 og 90 fodende kvinner hver dag. Det laa en kvinne og fodet akkurat da vi var der, og det var bare aa se inn viss vi ville. Det gjorde tydeligvis ingenting. Vi fikk hore at vi skulle faa innom alle avdelingene viss vi ville, og arbeidsdagen vaar ville vere fra kl. 8.00 til 14.00. Vi fikk gaa hjem ganske tidlig denne dagen, og det var vi glade for da det var veldig mange inntrykk paa en dag. I morgen blir det sikkert enda flere utfordringer og nye inntrykk.

2 kommentarer:

  1. Ser ut som arbeidsdagen kan bli innholdsrik og utfordrende på mange vis:)

    SvarSlett
  2. D bli vell spennende og begynn og jobbe der, tenke æ!! Høres hærlig ut og ligg 2 stk i ei seng når en e syk da:S herregud!! Kristine

    SvarSlett

Kommentarer