Velkommen!

På siste året på sykepleien skal vi ha 22 uker med praksis; 7 uker psykiatri, 7 uker hjemmesykepleie, 4 uker sykehjem, 2 uker observasjonspraksis og 2 uker veiledningspraksis. Man kan velge å ta deler av utdanningen/praksisen i utlandet da HiNT har avtaler med flere skoler og sykehus rundt om i verden. Jeg valgte å søke på opphold i Afrika, og i midten av andre studieåret fikk jeg vite at jeg sammen med tre andre skulle få dra. Vi skulle få ta observasjonspraksisen og veiledningspraksisen på Mawenzi Hospital som ligger i distriktet Moshi i Tanzania. Dette er ved foten av Kilimanjaro.

Det er også åtte andre som skulle dra; 4 stk til Haydom, Tanzania og 4 stk til Kikuyu i Kenya. På slutten av turen skal vi alle møtes til en uke ferie på Zanzibar.

Turen starter 15. Januar 2010. Flyet går kl. 06.05, mellomlander i Amsterdam, og beregnet tid for landing på Kilimanjaro flyplass, er kl. 21.30. 14. Februar 2010 kl. 12.20 lander vi på Værnes, vellberget hjem igjen.

Jeg vil bruke denne bloggen til å fortelle litt om opplevelser, hendelser, hvordan forholdene er osv. Jeg håper jeg har mulighet til å legge ut noen bilder på bloggen underveis også. Fordi jeg ikke vet hvor god tilgang vi har på internett der, kan det gå en stund mellom hvert innlegg.

Dere må gjerne kommentere innleggene og skrive litt om hvordan det er i Norge!:)

mandag 1. februar 2010

Tur til forste base paa Kilimanjaro

Paa lordagen i helga som var, hadde vi ordnet oss tur til Kilimanjaro, Afrikas hoyeste fjell. Vi fikk skyss opp til porten der Kilimanjaro nasjonalpark starter, pluss guide (noe vi maa ha) og en lunsj pakke og vann. Det var ganske tungt aa gaa oppover, men vi gikk i rolig tempo og hadde noen stopper innimellom. Tok litt bilder og spurte ut guiden om forskjellig:) Da vi kom fram paa forste basen, spiste vi lunsj for vi gikk enda ett stykke oppover til et krater. Da var vi paa vaart hoyeste punkt paa turen; 2810 m.o.h. Turen nedover var verre enn turen oppover, da det gikk hardt utover bena at det gikk saa mye nedover. Hadde ikke akkurat rette skotoyet heller. Men alt i alt, var det en veldig fin tur og vi fikk se masse. Motte mange fjellklatrere paa turen ogsaa, pluss mange berere (de berer mat og bagasje opp til campene). Noen var paa tur oppover, mens noen var paa tur nedover.

1. Hærli me ei sånn opplevels da :) E itj sekkert du får opplev d seinar, så ta vare på aille inntrykkan å sammel dæm i boksen for gode og spennende ting som skjer dæ i livet!! Hælse fra aill heim!! :)) å klæmma sendes dæ!!

2. DU får se og oppleve både artige og triste ting.Det blir det minner av.Nå har du begynt på 3.uka og opplevd mye.I byen er det kaldt, 13gr.,men sola har begynt å varme litt.Du har vel blitt god og brun. 2 klemmer sendes